Monday, August 13, 2012

restu mak ayah

alhamdulillah..

syukur ke hadrat Ilahi kerana diberi kekuatan untuk berbicara dengan mak soal cinta aku dengan Fadli... bukan mudah untuk aku berterus terang dengan mak tentang benda ni. bagi kami adik beradik, mak seorang yang tegas jika anak2nya bercinta semasa belajar. pantang baginya jika kami berbuat sedemikian.

tapi orang kata, restu mak dan ayah sangat penting untuk kita mendirikan rumahtangga kan. So, mane2 yang tengah kapel tu, cepat2 lah bagitau dengan mak and ayah diawal perkenalan korang. bukan apa, takut nanti dah lama bercinta, last2 mak bapak tak restu. kan dah merana kena tinggal orang yang tersayang.

betul atau tidak fakta diatas??? fikir2 kan

kisahnya bermula bila aku bagitahu mak yang sem depan aku plan nak ambil kursus kahwin. Mak cakap awlnya nak ambil. Alasan aku bayaran kat dalam UUM yang dikenakan murah berbanding buat kat luar nanti.  heheheh.... Aku pun start lah cerita yang Yuli (ex-roomate aku) dah pun ambil kursus tu. Mak pun tanya lah, "await yuli ambil awal sangat, dia dah ada orang ke?". Aku dengan selamber jawab, "aah, dah ada dah, orang pahang." Tanpa aku sedar rupa2nya soalan mak tu perangkap untuk aku. Direct mak tanya kat aku, "adik dah ada ke?". Aku pun apa lahi kan, spontan jelah jawab yang aku dah ada dah. Aku cerita lah serba sedikit tentang latar belakang dia.

soalan pertama mak tentang Fadli ialah 'sembahyang tak dia?'.... soalan kedua mak ialah 'orang mana?'....and soalan ketiga mak ialah 'merokok ke tak?'....pening juga aku nak memberi jawapan...

tapi alhamdulillah, mak tak pernah kata tak boleh untuk berkawan dengan Fadli. bermakna hubungan kami direstui. tapi mak cakap kawan lah dulu, kenal hati budi dulu. Jangan salah pilih pula nanti. Kawin ni bukan perkara yang main2. Biar cari yang sempurna.

tapi bagi aku, aku ni tak ada lah alim sangat and tak lah jahat sangat. So tak perlulah aku memilih sangat siapa jodoh aku. Allah telah menentukan siapa jodoh kita, cuma yang perlu kita lakukan ialah mencari. tak perlu kita nak cari yang terlalu perfect sangat sebab diri kita sendiri pun belum tentu lagi sempurna kan.
kalau syuke LIKE ye..jangan lupa komen juga

No comments:

Post a Comment