Monday, March 12, 2012

terfikir aku seketika

bBukan niat aku untuk mengaibkan sesiapa dengan apa yang aku ingin katakan dalam post kali ini. Mungkin ada hikmah disebalik kejadian. Mungkin ini dikatakan seruan agar aku ke arah kebaikan. Tapi sukar untuk aku nak terima dengan hati yang ikhlas. Mungkin cara dia membuatkan aku rasa kurang disenangi.

Mungkin...Mungkin...Mungkin.....

Kisah ini bila suatu petang aku baru masuk keje. Then...

aku ; ala, abang saya lupalah nak bawa baucer...saya tengah fikir nak beli apa ya dengan baucer RM100 (baki yang ada)
my bos ; owh, nak beli speaker 2 ye... beli lah semua yang ada mesti habis baucer 2...
aku ; hahahahah

tiba2 customer yang tengah tunggu laptop dia di check, menyampuk...

si X ; ni lah budak2 sekarang xnak manfaat kan baucer yang ada. tu beli lah buku2 ilmiah yang bioleh membawa kita ke arah kebaikan....bla..bla...bla.....
aku ; buka aku xnak beli tp aku mang xsuka membaca. Ala internet banyak lah becaan ilmiah. aku selalu baca kat situ jer. aku xsuka baca buku2 ni...
si X ; ni la dy org sekarang xnak ubah ke arah kebaikan. bla...bla...bla...

aku xingat dah apa yang dy cakap sebab aku just take noted apa yang dia cakap diawal perbualan jer.. Yang lain2 tu aku dah tak amik port coz aku geram dengan cara dia menyampaikan nasihat sampaikan melibatkan pakaian aku. padahal aku pakai t-shirt lengan panjang and tudung. aku pun xpaham cara dia. Pastu suh aku berkawan dengan orang2 yang baik .... mula2 berkawan dengan orang yang bertudung dan suka membaca, pas2 berkawan dengan orang pakai tudung labuh then lama2 berkawan dengan orang pakai purdah.

Memang betul apa yang dia cakap coz elok kawan kita maka elok lah kita.

satu lagi bila aku nak cakap sal pendapat aku jer mesti nafikan and nak juga dy tegakkan kebenaran dia. sebab 2 lah aku lama dengar apa yang dia cakap aku jadi sakit hati.

thanks lah coz sudi menyedarkan dan memberi nasihat kepada diriku yang daif ini tanpa aku meminta pun. Tapi cubalah untuk mencari jalan yang terbaik untuk menarik seseorang ke arah kebaikan. Mungkin dengan cara kelembutan dan keindahan kata2 yang ingin diluahkan. Barulah orang yang mendengar tu terasa seperti ada sesuatu yang menarik di hatinya ke arah apa yang disampaikan.


kalau syuke LIKE ye..jangan lupa komen juga

2 comments:

  1. sekarang serba serbi nak tarikh cantek tp apa yg ader pada tarikh tuh....huhuuhuh

    ReplyDelete
  2. my best day ade pada tarikh 12/12/2012....genap lah umur 23...hehehehehe....

    ReplyDelete